St. Maarten-Azoren

Voor het verslag van het eerste deel van de reis: klik hier

donderdag 5 juli 2012

11. Noordzee - donderdag 5 juli 2012


Donderdag 5 juli

Gisteren aangekomen in Dover, waar we kozen voor een ligplaats in het Granville Dock. Eigenlijk 2 ligplaatsen werden ons toegewezen, dus moesten we wat voor multihulls niet ongewoon is 50% extra betalen, onze allerduurste nacht ooit! 41 pond, dwz ruim 49 euro! Inbegrepen was electriciteit, waar we een paar uurtjes gebruik van maakten voor vertrek. Toiletten, douches, alles piekfijn in orde. Helaas, geen Wi-Fi althans niet gratis. Nou wilden we toch al meteen na aankomst naar de wal, dus regelrecht naar een shopping mall en de pub/restaurant voor inderdaad, alweer cider en een verrukkelijk diner. Oja, en ook gratis Wi-Fi.

De tocht vanaf Falmouth verliep voorspoedig. We deden 260 mijl in 1 dag plus 22,5 uur. We meldden ons aan voor we de grote havenkom invoeren, hier lagen we ooit begin 70er jaren met Freo, onze Friendship 23. Toen moesten we nog wachten tot de douane aan boord was geweest voor we aan wal mochten, nu hoeft er niets meer, want we zijn sinds de Azoren al in Europa! Het Granville Dock wordt afgesloten met sluisdeuren, zodat je alleen in en uit kunt van 3,5 tot 4,5 uur na hoogwater Dover. Het verval is hier 4 meter.

Toen we gisteravond terugkwamen na het eten lag er een NL jacht naast ons, de SeaTime, met Yvonne en Paul. Een Bavaria 45 die ze nog willen vervolmaken voor langdurig verblijf in de Middellandse Zee. Of we nog tips hadden? Tuurlijk, en ook wel koffie/thee dus welkom. Daarna nog een wijntje bij hen want ze waren met recht trots op hun boot.

Vanmorgen de kas opgemaakt, we hadden nog 13.70 pond aan kleingeld dus... togen Sietske en ik naar de Spar voor cider, 8 liter, en hielden toen nog 92 pence over en dat werd een stukje carrot cake.

We vertrokken om 11.15 voor de laatste etappe naar Nederland, we mikken op Den Helder omdat we dan niet de allerdrukste scheepvaart routes moeten kruisen tussen Dover en Calais en bij Hoek van Holland. Dat gaat allemaal streng, je mag alleen haaks oversteken en uiteraard geen schepen belemmeren, ze kunnen immers niet uitwijken. Aan beide kanten naast de route varen wel vissers en jachten dus weer zijn we blij met de AIS en de radar want het zicht was de hele ochtend nog geen 500 meter. Ook varen de snelle veerdiensten vanuit Dover naar Calais. We varen het hele stuk helaas al met een motor erbij, er is haast geen wind.

Voor lezers die wel zeilen maar (nog) geen AIS hebben: onze AIS ontvanger, een complete set, gaat in de aanbieding nu we een transceiver hebben dus zelf ook kunnen uitzenden. Interesse?

De laatste update van dit blog zal worden na aankomst Harlingen. Dan kunnen we ook foto's toevoegen aangezien dat niet via de radio kan. Dus,blijf nog een paar dagen aan de lijn!

IN ENGLISH

Thursday, July 5

Yesterday we arrived in Dover, and chose for the luxury of the Granville Dock, on a pontoon, or rather we were allocated two spots, so we had to pay 50 % extra, which is not unusual for multihulls, our most expensive night ever! (41 pounds, so almost 49 euro!) For that we could use electricity which we did for a few hours before we left. Toilets, showers, all perfect. But alas, no free Wi-Fi, but we wanted to go ashore anyway, and we headed straight for a shopping mall and pub/restaurant. Yes, cider again and then a really delicious dinner. And yes, free Wi-Fi.

The trip from Falmouth was fine. We did 260 miles in 1 day plus 22.5 hours. Before we arrived I called Port Authority on the VHF, to ask for permission to proceed. We had to enter via the West entrance, the East opening was for the ferries to France. When in the early seventies we were here with our yacht Freo, a Friendship 23, we had to wait till customs had been aboard before we were allowed to go ashore. Now we are in Europe, ever since we checked in at the Azores. Granville Dock is closed with a Lock, which only allows you to enter or to leave between 3.5 hours before to 4.5 hours after High Tide Dover. The difference between high and low is here 4 meter.

When we got back from dinner we had Dutch neighbours, Yvonne and Paul on their 45 ft Bavaria SeaTime which they want to get ready for a prolonged stay in the Mediterranean. Did we have some advice? Yes, and we also had coffee/tea so please come. Later we had wine on SeaTime, for they were rightly proud of their boat.

This morning we counted our cash, which amounted to 13.70 pounds so... off to the Super did Sietske and I go! Good for 8 litres of cider and for the last pennies we chose a piece of carrot cake.

We left at 11.15 a.m. for the last leg to Holland. We aim for Den Helder, as this way we do not have to cross the shipping lanes with the heaviest traffic, between Dover and Calais and off Hook of Holland. It all goes according to strict rules, you can only cross at a 90 degree angle and as they cannot change course much, you mustn't hinder them. On both sides along the traffic lanes there can be fishing vessels and yachts, plus the fast ferries between Dover and Calais. Again, we are very happy with our AIS and our radar, as visibility the entire morning was less than 500 meters. Since we left we have been motor sailing with one outboard engine running as there is hardly any wind.

For our readers that sail but do not have AIS (yet): as we now have a transceiver, we want to sell our receiver, a complete set. Interested?

Our last entry in this blog will be once we have arrived in Harlingen. Then we can also add pictures as we cannot do this via the radio. So, stay tuned for a few more days!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten