St. Maarten-Azoren

Voor het verslag van het eerste deel van de reis: klik hier

zondag 24 juni 2012

1. Etmaal 1 - zaterdag 23 juni 2012

AZOREN-FALMOUTH-NL

For Joke's Blog in English, see below

Etmaal 1 zaterdag 23 juni

Vertrek vrijdag 22 juni na 26 dagen in de haven van Horta, op Faial, Azoren. Aanvankelijk hadden we gedacht maximaal 2 weken te blijven....

Van Horta hebben we een goede indruk gekregen, mooi eiland, een bloemenpracht langs de goed onderhouden wegen, gastvrije mensen. En dan ook nog zes zeilvrienden die hier al 1-3 jaar wonen al dan niet nog met boot: we hadden het gewoon druk! Hebben we alle leuke restaurantjes bezocht? Nee, dus we zullen graag nog een keer terugkomen al zal het dan een landvakantie worden.

We huurden met Ruud, de opstapper op het deel vanaf St. Maarten, een auto en zigzagden 3 dagen over bergweggetjes en kustroutes. Vulkaanmuseum, botanische tuin, bbq bij Piet en Jelka en bbq bij Nellie-Marie.

Met Sietske die ons vergezelt naar NL huren we nogmaals twee dagen een auto en nu bezoeken we het walvisvaart museum en het huis-in-restauratie van Lea en haar vrienden Ties en Frits en Fred's paradijselijke plek vlakbij een natuurlijk zwembad in de rotskust. Al deze vrienden hebben vrijstaande appartementen die ik graag zal gaan promoten bij vakantiegangers met interesse in de Azoren!

We werden min of meer geadopteerd door een groepje vissers en hun families, het werden vrienden op Facebook maar ook in het echt... twee diners bij hen thuis en een afscheidsdiner/feestje bij ons aan boord. De vissers konden niet zwemmen en zagen het ritje in de dinghy niet zitten... ik overtuigde hen dat het echt de enige optie was anders maar niet.... en ze vonden het allemaal prachtig achteraf! Er kwam nog een vissende echtgenoot binnen, zodat we nu in de vriezer heel wat vis hebben liggen en ook nog van een visdiner bij Piet en Jelka hebben genoten! Trouwens, voor wie meer details en al wat foto's wil, Henk heeft tot aan ons vertrek onze eigen website natuurlijk bijgehouden: www.zeevonk.nl
Ooit hebben we (vooral ik, Joke) gespeeld met de gedachte ons hier ook te settelen, maar voor Henk is de watertemperatuur niet hoog genoeg en laten we wel wezen, sind -ik weet niet meer welk jaartal- is het in deze tijd van het jaar niet zo koud geweest, iedereen zegt dat het niet normaal is, dat treffen wij weer!

Ons afscheid werd minder pijnlijk door een flinke regenbui, voor het eerst moesten de zeilbroeken en jassen en zelfs Sietske's laarzen eraan te pas komen. Wie weet krijgen we in Nederland een mooie zomer...

Aan ons vertrek gingen natuurlijk wat officiele handelingen vooraf: het uitklaren bij douane en immigratie en de havendienst. En het gedoe met de havenpolitie: de eis dat we een in het Portugees opgestelde verklaring moesten inleveren waarin een haven expert verklaart dat de twee buitenboord motoren weer in orde zijn... Manuel die ze repareerde was kennelijk niet officieel genoeg want wie zegt dat ze het dan ook doen, als hij zegt "I repaired them..."? Er kwam dus eerst een bootje met 2 man, er werden foto's gemaakt en filmpjes van elke motor in vrij, vooruit en achteruit en gelukkig, alles was okay en we konden daarna het papier/bewijs ophalen. Nee dus, ze wisten van niks op kantoor; uiteindelijk konden we gaan zonder papier! Van niemand anders waarvan de motor het bij binnenkomen niet deed (met dank aan de vervuilde diesel van St. Maarten) hoorden we deze onzin.

Iets minder officieel maar wel erg belangrijk: we hebben een foto gemaakt van ons zelf geschilderde wit-gele plakkaat met in blauw ‘Zeevonk 2012’! Een foto hiervan (en meer natuurlijk) volgt, maar dat kan pas als we in Engeland zijn en internet hebben!

Vertrek was om 10.30 uur, kort na Zsa Zsa (Melanie, George, dochters Puck en Lotte) en een uurtje na Robeyne met Berhard en Rene. We spraken een radionetje af om 8 's avonds en 12 uur 's morgens. Robeyne gaat naar de Scilly Isles en Zsa Zsa naar Dublin, Schotland en Caledonisch Kanaal samen met de ‘Friends’ die 2 dagen eerder al was vertrokken.

Het is nu zaterdag 23 juni, de eerste dag rustig en lekker gezeild. Twee vislijnen uit en al 1 plastic inktvisje is verdwenen, wel beet maar geen tonijn dus. Vanaf 12 uur UTC (in NL 2 uur 's middags) leggen we onze positie vast en zien we de afgelegde afstand in zeemijlen (1 NM is 1852 meter).

Tegen donker wist Sietske genoeg om de eerste wacht in te gaan, we doen ieder 3 uur tussen 21 uur en 06 uur. Mooie sterrenhemel en ook sterretjes (zeevonkjes) in ons zog en in de hogere golfkammen, prachtig, heerlijk om weer onderweg te zijn.

Sietske bracht uit Nederland een transponder mee: een AIS ontvanger maar ook zender, zodat we andere schepen die dit (grotere schepen: verplicht) hebben zien en zelf worden gezien, met naam, grootte, koers etc. Op de radar zien we dit ook maar met de AIS zien we meer details en zijn ze makkelijk met naam oproepbaar. Voor de veiligheid dus; zeer welkom als we weer in het drukke Kanaal zijn.

Onze middagpositie: 40.04.9 noord en 26.18.2 west
Afgelegde afstand laatste 24 uur: 138.8 NM

We haalden snelheden tot 10 knopen (1 knoop=1 mijl per uur=1852 meter) bij windsnelheden tot Bft 6-7

Enne... Anita, bedankt dat je je blog voor dit tweede deel van onze thuisreis weer beschikbaar stelt, al zijn jullie dan helaas alweer in Nederland (en aan het werk...). Als jouw en onze lezers een berichtje willen doorgeven aan ons, dan horen we dat graag via dit blog. Ook kunnen we onderweg zelf email ontvangen via de radio (ons sailmail adres is bij vrienden bekend).

IN ENGLISH

Sorry dear friends, this will have to be short as we get only limited radio time per day to send this to Anita who will host it on her blog...

Day 1, departure Friday June 22 at 10.30 a.m. in the rain... more or less together with Zsa Zsa and Robeyne. We will have radio contact with them twice daily, for positions, weather and wave conditions etc. We had 26 fantastic days in Horta, Faial, in the Azores. Made new friends, visited old friends who now live there, building or finishing their houses... a good place for getting old(er) we thought but decided to go back to Holland anyway. Sietske, (Henk's oldest sister) is our new crew and she fits in well. In the next blogs I will try to make room for our adventures, but now you know we are "on the road" again!

Our position at noon today (Sat 23) was 40.04.9 North and 26.18.2 West and the distance the last 24 hours was 138.8 nautical miles (x1852 meter).