St. Maarten-Azoren

Voor het verslag van het eerste deel van de reis: klik hier

donderdag 28 juni 2012

6. Etmaal 6 - donderdag 28 juni 2012


AZOREN- FALMOUTH-NL

For Joke's Blog in English, see below

Etmaal 6 donderdag 28 juni

Het heeft er alle schijn van dat we deze maand nog zullen aankomen in Engeland. Nog krap 2 etmalen te gaan naar Foxtrot, Alpha, Lima, Mike, Oscar, Uniform, Tango, Hotel.
Over niet al te lange tijd zullen we met onze AIS weer te zien zijn op de website: 
http://www.marinetraffic.com/ais/
(AIS nummer: 244 065059)


We gaan als een speer, dankzij de loeiharde wind die we horen razen in het want. Deze storm was gisteren al aangekondigd en te zien op de met de radio binnengehaalde gribfiles. Het begon tegen middernacht, maar nog bij daglicht hadden we als voorzorg 2 reven in het grootzeil en de genua weggehaald, de fok bleef staan. 's Nachts was het door de iets schuin achter inkomende golven onrustig, we kwispelden als het ware door de hoge golven en kregen flinke klappen op de bibs. Tegen het eind van mijn nachtwacht (03-06 uur) kwam Henk boven water omdat we met meer dan 10 kopen flink tekeer gingen en we besloten het grootzeil weg te halen, hierna lagen we prettiger op de golfrichting, gingen desondanks nog even snel. Ik ging goed aangelijnd het dak op om het zeil dat soepel omlaag gleed vast te binden. Als beloning mocht ik lekker gaan slapen.

Gisteravond na lange lange tijd weer een mooie zonsondergang, vooral ook fraai door de fel afstekende bui die ons zou gaan inhalen. Ook vanmorgen een oranje zon maar niet voor lang. De temperatuur buiten 16 graden, binnen ondertussen al 22 met de deur dicht. Hoera voor fleece dekentjes en truien! Het leven is gecompliceerd soms, b.v. je sokken aantrekken, door de bewegingen. Maar we hebben nog geen blauwe plekken...

De golven zijn zeker ruim 3 meter, met wit schuim. We noteerden tot 42,5 knoop wind, Bft 9 dus! Wie gaat er bij die wind dan lekker een stukkie zeilen? Sietske vindt het gelukkig allemaal heel relaxed maar vooral voor Henk als schipper blijft het spannend, je hebt niet alles zelf in de hand en je bent afhankelijk van je materiaal. De boot doet het in elk geval uitstekend en we voelen ons veilig.

Gisteren zagen we een zeilboot op zo'n 4 mijl afstand op de horizon, en ook op het radarscherm. Wie kan dat zijn? Ik riep hem op per marifoon, het is de Britse Tony die solo zeilt op zijn Tripple Venture van slechts 28 voet. Vertrokken 21 juni vanaf Terceira op weg naar Plymouth.

Hij was blij met een praatje, en ik nodigde hem uit zich bij het radionetje aan te sluiten van gisteravond. Hij bevindt zich nu tussen ons en de Robeyne in. Het netje gaat vanaf nu dus in het Engels, no problem. Het is voor alle deelnemers goed als er meer schepen meedoen. Zeker nu we op zo'n 250 mijl van het Franse Brest en ZW Engeland meer vrachtschepen en de eerste vissers tegenkomen. De AIS geeft dan keurig aan hoe lang het duurt voor ze het dichtstbij zijn en hoe ver/dichtbij dat dan is. Is dat in onze ogen te dichtbij dan kan ik het schip met naam oproepen en vragen "Can I keep my course and speed, please?" Werkt altijd. "Yes ma'am, we see you on the radar and we will change our course." Hoewel, vissers hebben wel voorrang op ons.

Positie om 12 UTC: 47.22 N en 11.01 W.
Afgelegde afstand de afgelopen 24 uur: 156.5 mijl

IN ENGLISH

Day 6, Thursday June 28

We really believe that we'll make it to England this month... less than 48 hours to go to Foxtrot, Alpha, Lima, Mike, Oscar, Uniform, Tango, Hotel. See in due course: 
http://www.marinetraffic.com/ais/
(AIS 244 065059)


We go like a rocket, thanks to the forecasted stormy weather. It is howling in the rigging. It started around midnight but before dark we had already 2 reeves in the mainsail and we had taken away the genoa, so we just had the jib standing. During the night it was restless because of the sideways incoming high waves that hit our buttocks as we were wagging our tail(s). Towards the end of my watch (03-06 a.m.) Henk emerged because we made more than 10 knots and were going all over the place and we decided to take away the mainsail. I clipped myself to the shrouds for safety and climbed onto the cabin roof. As a reward Henk took over my watch.

Last night after a long long time we had a nice sunset, especially the sharp edge of the approaching storm. And this morning an orange sun but not for long. Outside it was 16 degrees Celsius, inside 22 with the door closed. We love our fleece blankets and sweaters! Life is complicated though (like putting on socks...) because of unexpected movements but we are not black and blue yet.
The waves are now at least 3 meters, white crested. We noted 39.8 knots, Bft 9! Whoever will go out sailing in these conditions? We are fortunate that Sietske thinks nothing of it, but for Henk our skipper it remains stressful. You are not completely in command, dependant of equipment and material but the boat behaves perfectly and we do feel safe.

Yesterday afternoon we saw a sailing vessel on the horizon, who could that be? I called him up on the VHF and it is the British Tony, solo sailing his 28 ft monohull.
He left Terceira on June 21 and is heading for Plymouth.

He welcomed our conversation and I invited him to join the radio net that evening. His position is between us and Robeyne. So from now on, the net is in English, no problem. More the merrier but above the safer. Especially now that we are getting closer to the French Brest and the SW England, we see more cargo ships and fishermen on the AIS which tells us exactly who they are, how long it will take for them to reach the shortest distance with us and how close/far ways that is. If I don't like it, I call them by name on the radio and ask them nicely "Can I keep my course and speed, please?" Always works. "Yes ma'am, we see you on the radar and will change course for you." Although, fishermen have right of way.

Position at 12 UTC: 47.22 N and 11.01 W
Distance in the last 24 hours: 156.5 nautical miles

Geen opmerkingen:

Een reactie posten