AZOREN-
FALMOUTH-NL
For Joke's Blog in English, see below
Etmaal 6
donderdag 28 juni
Het heeft
er alle schijn van dat we deze maand nog zullen aankomen in Engeland. Nog krap
2 etmalen te gaan naar Foxtrot, Alpha, Lima, Mike, Oscar, Uniform, Tango,
Hotel.
Over niet al te lange tijd zullen we met onze AIS weer te zien zijn op de website:
http://www.marinetraffic.com/ais/
(AIS nummer: 244 065059)
Over niet al te lange tijd zullen we met onze AIS weer te zien zijn op de website:
http://www.marinetraffic.com/ais/
(AIS nummer: 244 065059)
We gaan als een speer, dankzij de loeiharde wind die we horen razen in het want. Deze storm was gisteren al aangekondigd en te zien op de met de radio binnengehaalde gribfiles. Het begon tegen middernacht, maar nog bij daglicht hadden we als voorzorg 2 reven in het grootzeil en de genua weggehaald, de fok bleef staan. 's Nachts was het door de iets schuin achter inkomende golven onrustig, we kwispelden als het ware door de hoge golven en kregen flinke klappen op de bibs. Tegen het eind van mijn nachtwacht (03-06 uur) kwam Henk boven water omdat we met meer dan 10 kopen flink tekeer gingen en we besloten het grootzeil weg te halen, hierna lagen we prettiger op de golfrichting, gingen desondanks nog even snel. Ik ging goed aangelijnd het dak op om het zeil dat soepel omlaag gleed vast te binden. Als beloning mocht ik lekker gaan slapen.
Gisteravond
na lange lange tijd weer een mooie zonsondergang, vooral ook fraai door de fel
afstekende bui die ons zou gaan inhalen. Ook vanmorgen een oranje zon maar niet
voor lang. De temperatuur buiten 16 graden, binnen ondertussen al 22 met de
deur dicht. Hoera voor fleece dekentjes en truien! Het leven is gecompliceerd
soms, b.v. je sokken aantrekken, door de bewegingen. Maar we hebben nog geen
blauwe plekken...
De golven
zijn zeker ruim 3 meter, met wit schuim. We noteerden tot 42,5 knoop wind, Bft
9 dus! Wie gaat er bij die wind dan lekker een stukkie zeilen? Sietske vindt
het gelukkig allemaal heel relaxed maar vooral voor Henk als schipper blijft
het spannend, je hebt niet alles zelf in de hand en je bent afhankelijk van je
materiaal. De boot doet het in elk geval uitstekend en we voelen ons veilig.
Gisteren
zagen we een zeilboot op zo'n 4 mijl afstand op de horizon, en ook op het radarscherm.
Wie kan dat zijn? Ik riep hem op per marifoon, het is de Britse Tony die solo
zeilt op zijn Tripple Venture van slechts 28 voet. Vertrokken 21 juni vanaf
Terceira op weg naar Plymouth.
Hij was
blij met een praatje, en ik nodigde hem uit zich bij het radionetje aan te
sluiten van gisteravond. Hij bevindt zich nu tussen ons en de Robeyne in. Het netje
gaat vanaf nu dus in het Engels, no problem. Het is voor alle deelnemers goed
als er meer schepen meedoen. Zeker nu we op zo'n 250 mijl van het Franse Brest
en ZW Engeland meer vrachtschepen en de eerste vissers tegenkomen. De AIS geeft
dan keurig aan hoe lang het duurt voor ze het dichtstbij zijn en hoe
ver/dichtbij dat dan is. Is dat in onze ogen te dichtbij dan kan ik het schip
met naam oproepen en vragen "Can I keep my course and speed, please?"
Werkt altijd. "Yes ma'am, we see you on the radar and we will change our
course." Hoewel, vissers hebben wel voorrang op ons.
Positie om
12 UTC: 47.22 N en 11.01 W.
Afgelegde
afstand de afgelopen 24 uur: 156.5 mijl
IN ENGLISH
Day 6,
Thursday June 28
We really
believe that we'll make it to England this month... less than 48 hours to go to
Foxtrot, Alpha, Lima, Mike, Oscar, Uniform, Tango, Hotel. See in due course:
http://www.marinetraffic.com/ais/
(AIS 244 065059)
We go like a rocket, thanks to the forecasted stormy weather. It is howling in the rigging. It started around midnight but before dark we had already 2 reeves in the mainsail and we had taken away the genoa, so we just had the jib standing. During the night it was restless because of the sideways incoming high waves that hit our buttocks as we were wagging our tail(s). Towards the end of my watch (03-06 a.m.) Henk emerged because we made more than 10 knots and were going all over the place and we decided to take away the mainsail. I clipped myself to the shrouds for safety and climbed onto the cabin roof. As a reward Henk took over my watch.
http://www.marinetraffic.com/ais/
(AIS 244 065059)
We go like a rocket, thanks to the forecasted stormy weather. It is howling in the rigging. It started around midnight but before dark we had already 2 reeves in the mainsail and we had taken away the genoa, so we just had the jib standing. During the night it was restless because of the sideways incoming high waves that hit our buttocks as we were wagging our tail(s). Towards the end of my watch (03-06 a.m.) Henk emerged because we made more than 10 knots and were going all over the place and we decided to take away the mainsail. I clipped myself to the shrouds for safety and climbed onto the cabin roof. As a reward Henk took over my watch.
Last night
after a long long time we had a nice sunset, especially the sharp edge of the
approaching storm. And this morning an orange sun but not for long. Outside it
was 16 degrees Celsius, inside 22 with the door closed. We love our fleece blankets
and sweaters! Life is complicated though (like putting on socks...) because of
unexpected movements but we are not black and blue yet.
The waves
are now at least 3 meters, white crested. We noted 39.8 knots, Bft 9! Whoever
will go out sailing in these conditions? We are fortunate that Sietske thinks
nothing of it, but for Henk our skipper it remains stressful. You are not
completely in command, dependant of equipment and material but the boat behaves
perfectly and we do feel safe.
Yesterday
afternoon we saw a sailing vessel on the horizon, who could that be? I called
him up on the VHF and it is the British Tony, solo sailing his 28 ft monohull.
He left
Terceira on June 21 and is heading for Plymouth.
He welcomed
our conversation and I invited him to join the radio net that evening. His
position is between us and Robeyne. So from now on, the net is in English, no
problem. More the merrier but above the safer. Especially now that we are
getting closer to the French Brest and the SW England, we see more cargo ships
and fishermen on the AIS which tells us exactly who they are, how long it will
take for them to reach the shortest distance with us and how close/far ways
that is. If I don't like it, I call them by name on the radio and ask them
nicely "Can I keep my course and speed, please?" Always works.
"Yes ma'am, we see you on the radar and will change course for you."
Although, fishermen have right of way.
Position at
12 UTC: 47.22 N and 11.01 W
Distance in
the last 24 hours: 156.5 nautical miles
Geen opmerkingen:
Een reactie posten