St. Maarten-Azoren

Voor het verslag van het eerste deel van de reis: klik hier

vrijdag 29 juni 2012

Afgelegde route


Grotere kaart weergeven

7. Etmaal 7 - vrijdag 29 juni 2012


AZOREN- FALMOUTH-NL

For Joke's Blog in English, see below

Etmaal 7 vrijdag 29 juni

En dat hebben we geweten. Na middernacht zaten we in een gebied met nogal wat scheepswrakken, en dat trekt vis aan dus ook visserschepen. Op de AIS was hun koers goed te volgen en we hoefden niets te ondernemen.

Ook zagen we de driemast bark Europa die afgemeerd lag aan de kade in Horta en een Spaans trainingsschip, de viermaster JS Eleano. Deze riep ons op om hem ruimte te geven, ondanks dat hij oploper was.Wij gingen net even sneller en konden voorlangs passeren.,

Vandaag trouwens een kort verslagje: we kregen een berisping van de sailmail: we gebruiken teveel radiotijd! Ja, want we willen graag op de hoogte blijven van de weersvoorspelling en hoe de medezeilers het maken plus ons eigen verslag.

Alles wel aan boord, Henk opgeknapt, Sietske aktief als altijd: aas maken voor de vislijnen, ramen wassen voor beter uitzicht, ikzelf heb flinke keelpijn en kon daarom niet deelnemen aan het radionetje, trouwens de anderen konden we wel horen praten maar niets verstaan.

De wind is gekalmeerd, de golven zijn beduidend lager nu. We hesen om 07.00 het grootzeil weer en lieten 1 rif staan, de fok vervangen door uitgeboomde genua om 12.00. De zon schijnt, de nacht was schitterend zowel in het water als de sterrenhemel. Het leven is mooi.

Positie om 12 UTC: 48.33 N en 08.10 W.
Afgelegde afstand de afgelopen 24 uur: 136 mijl, nog 155 te gaan

IN ENGLISH

Day 7, Friday June 29

Fish is attracted to wrecks and fishermen to fish: we were in the middle of them during the night. On our AIS we could see their positions and tracks and we needn't undertake anything.

We saw the three mast bark Europa that we saw in Horta, and the four mast training ship JS Eleano under sail. They hailed us on the VHF to give way to them, even though they were in the 22.5 degrees range behind us. We were faster and passed ahead of them.

Today I will have to be short: sailmail warned us, we are using too much radio time. True, because we need to get the weather forecasts, send our blog and receive news from the other sailors going the same way.

All is well on board: Henk is fine, Sietske is active as always, creating new lures for the lines and cleaning the windows for better visibility. I have a sore throat and therefore didn't participate in the radio net this morning. We could hear the others talk but not make out what they were saying anyway.

The wind has calmed down and so have the waves. At 7 a.m. we hoisted the mainsail again, left 1 reef in. At noon we rolled in the jib and boomed out the genoa. The sun is shining, the night was full of sparkles: both in the water and in the clear sky. Life is good.

Position at 12 UTC: 48.33 N and 08.10 W
Distance in the last 24 hours: 136 nautical miles, another 155 to go

donderdag 28 juni 2012

6. Etmaal 6 - donderdag 28 juni 2012


AZOREN- FALMOUTH-NL

For Joke's Blog in English, see below

Etmaal 6 donderdag 28 juni

Het heeft er alle schijn van dat we deze maand nog zullen aankomen in Engeland. Nog krap 2 etmalen te gaan naar Foxtrot, Alpha, Lima, Mike, Oscar, Uniform, Tango, Hotel.
Over niet al te lange tijd zullen we met onze AIS weer te zien zijn op de website: 
http://www.marinetraffic.com/ais/
(AIS nummer: 244 065059)


We gaan als een speer, dankzij de loeiharde wind die we horen razen in het want. Deze storm was gisteren al aangekondigd en te zien op de met de radio binnengehaalde gribfiles. Het begon tegen middernacht, maar nog bij daglicht hadden we als voorzorg 2 reven in het grootzeil en de genua weggehaald, de fok bleef staan. 's Nachts was het door de iets schuin achter inkomende golven onrustig, we kwispelden als het ware door de hoge golven en kregen flinke klappen op de bibs. Tegen het eind van mijn nachtwacht (03-06 uur) kwam Henk boven water omdat we met meer dan 10 kopen flink tekeer gingen en we besloten het grootzeil weg te halen, hierna lagen we prettiger op de golfrichting, gingen desondanks nog even snel. Ik ging goed aangelijnd het dak op om het zeil dat soepel omlaag gleed vast te binden. Als beloning mocht ik lekker gaan slapen.

Gisteravond na lange lange tijd weer een mooie zonsondergang, vooral ook fraai door de fel afstekende bui die ons zou gaan inhalen. Ook vanmorgen een oranje zon maar niet voor lang. De temperatuur buiten 16 graden, binnen ondertussen al 22 met de deur dicht. Hoera voor fleece dekentjes en truien! Het leven is gecompliceerd soms, b.v. je sokken aantrekken, door de bewegingen. Maar we hebben nog geen blauwe plekken...

De golven zijn zeker ruim 3 meter, met wit schuim. We noteerden tot 42,5 knoop wind, Bft 9 dus! Wie gaat er bij die wind dan lekker een stukkie zeilen? Sietske vindt het gelukkig allemaal heel relaxed maar vooral voor Henk als schipper blijft het spannend, je hebt niet alles zelf in de hand en je bent afhankelijk van je materiaal. De boot doet het in elk geval uitstekend en we voelen ons veilig.

Gisteren zagen we een zeilboot op zo'n 4 mijl afstand op de horizon, en ook op het radarscherm. Wie kan dat zijn? Ik riep hem op per marifoon, het is de Britse Tony die solo zeilt op zijn Tripple Venture van slechts 28 voet. Vertrokken 21 juni vanaf Terceira op weg naar Plymouth.

Hij was blij met een praatje, en ik nodigde hem uit zich bij het radionetje aan te sluiten van gisteravond. Hij bevindt zich nu tussen ons en de Robeyne in. Het netje gaat vanaf nu dus in het Engels, no problem. Het is voor alle deelnemers goed als er meer schepen meedoen. Zeker nu we op zo'n 250 mijl van het Franse Brest en ZW Engeland meer vrachtschepen en de eerste vissers tegenkomen. De AIS geeft dan keurig aan hoe lang het duurt voor ze het dichtstbij zijn en hoe ver/dichtbij dat dan is. Is dat in onze ogen te dichtbij dan kan ik het schip met naam oproepen en vragen "Can I keep my course and speed, please?" Werkt altijd. "Yes ma'am, we see you on the radar and we will change our course." Hoewel, vissers hebben wel voorrang op ons.

Positie om 12 UTC: 47.22 N en 11.01 W.
Afgelegde afstand de afgelopen 24 uur: 156.5 mijl

IN ENGLISH

Day 6, Thursday June 28

We really believe that we'll make it to England this month... less than 48 hours to go to Foxtrot, Alpha, Lima, Mike, Oscar, Uniform, Tango, Hotel. See in due course: 
http://www.marinetraffic.com/ais/
(AIS 244 065059)


We go like a rocket, thanks to the forecasted stormy weather. It is howling in the rigging. It started around midnight but before dark we had already 2 reeves in the mainsail and we had taken away the genoa, so we just had the jib standing. During the night it was restless because of the sideways incoming high waves that hit our buttocks as we were wagging our tail(s). Towards the end of my watch (03-06 a.m.) Henk emerged because we made more than 10 knots and were going all over the place and we decided to take away the mainsail. I clipped myself to the shrouds for safety and climbed onto the cabin roof. As a reward Henk took over my watch.

Last night after a long long time we had a nice sunset, especially the sharp edge of the approaching storm. And this morning an orange sun but not for long. Outside it was 16 degrees Celsius, inside 22 with the door closed. We love our fleece blankets and sweaters! Life is complicated though (like putting on socks...) because of unexpected movements but we are not black and blue yet.
The waves are now at least 3 meters, white crested. We noted 39.8 knots, Bft 9! Whoever will go out sailing in these conditions? We are fortunate that Sietske thinks nothing of it, but for Henk our skipper it remains stressful. You are not completely in command, dependant of equipment and material but the boat behaves perfectly and we do feel safe.

Yesterday afternoon we saw a sailing vessel on the horizon, who could that be? I called him up on the VHF and it is the British Tony, solo sailing his 28 ft monohull.
He left Terceira on June 21 and is heading for Plymouth.

He welcomed our conversation and I invited him to join the radio net that evening. His position is between us and Robeyne. So from now on, the net is in English, no problem. More the merrier but above the safer. Especially now that we are getting closer to the French Brest and the SW England, we see more cargo ships and fishermen on the AIS which tells us exactly who they are, how long it will take for them to reach the shortest distance with us and how close/far ways that is. If I don't like it, I call them by name on the radio and ask them nicely "Can I keep my course and speed, please?" Always works. "Yes ma'am, we see you on the radar and will change course for you." Although, fishermen have right of way.

Position at 12 UTC: 47.22 N and 11.01 W
Distance in the last 24 hours: 156.5 nautical miles

woensdag 27 juni 2012

5. Etmaal 5 - woensdag 27 juni 2012


AZOREN-FALMOUTH-NL

For Joke's Blog in English, see below

Etmaal 5 woensdag 27 juni

Gisteren schreef ik over het verlies van besef van tijd, vandaag besef ik weer volop wat een enorme bofkonten we zijn, de afgelopen 8 jaren in de Carieb, onze oversteek terug naar Nederland.

Natuurlijk blijven we voortdurend alert op onze omstandigheden: wind, golven, andere schepen en scannen de horizon als we even de neus buiten de halve deur steken op dolfijnen en spuitende walvissen (gisteren 2x2 gezien maar redelijk ver weg) of hoopvol het eind van de vislijnen zoeken of er iets aan hangt. Los daarvan hebben we natuurlijk allerlei klusjes, zowel nuttige als plezierige.

Ik bedacht vanmorgen dat het echt niet mogelijk is op een (zeilende) boot je maar een moment te vervelen. Als bevestiging van deze gedachte kwam de mail van Bernhard van de Robeyne (de hele vloot stuurt elkaar hun dagelijkse blogs) over het Grote Niks: geen bijzonderheden tijdens de wacht/nacht, geen problemen, niks. En dan het geluk dit op onze leeftijd te mogen maar vooral ook te kunnen doen, dat is echt niet niks!

Zo verliep mijn ochtend als voorbeeld: mijn wacht was tot  6 uur daarna kwam Henk weer, die is altijd vroeg wakker en hij doet de 1e wacht van 21-24 uur. Ik kon dus nog wat slapen tot het ontbijt. Maar eerst hadden we contact per radio met een schip op 4 mijl dwars voor ons langs. We hoorden nog juist een stem dus ik nam het initiatief, inderdaad, ze hadden wat vragen voor the yellow catamaran.

Het bleek een Spaans oorlogschip, vandaar dat we het niet op de AIS hadden want dat hoeven ze niet, dat zou in oorlogstijd het verrassingseffect maar bederven... Ze wilden onze thuishaven, vlag, bestemming en laatste haven weten. Falmouth spellen graag, zouden ze dat niet weten? Mooi, hebben we het internationale spellings alfabet ook weer geoefend. Had ik een wedervraag: kunnen jullie ons een weerbericht geven, please? El tiempo? Duurde even maar het kwam, we wisten al dat er hardere wind aan zit te komen. En ja, ze hadden ons gezien op hun AIS.

Ontbijt dus, yoghurt met cruesli en thee/koffie. Meteen een gistpapje voor het brood straks, 2 pogingen mislukt, het gaat niet borrelen dus het nieuwe pak gist geopend. In de keukenmachine, fluitje van een cent, hoef niet te kneden. Het rijst in de lauwe oven en anderhalf uur later, voila, verser kan het niet. Ook de Robeyne heeft vandaag hun eerste zelfgebakken brood, daar kan een mens trots op wezen en gelukkig van worden toch? Terwijl de generator toch al loopt voor de oven doe ik meteen de was, (5 kilo machine, toe maar), en die hangt om 12 uur binnen in een lege hut.

Ik maak ons dagelijks fruithapje voor de vitamientjes, eerst eens de keukenmessen weer aanscherpen, en het is tijd voor de middagpositie. Ik pak even mijn boek: T.C.Boyle, The Tortilla Curtain. Mexicaanse grens ellende in Los Angeles, over niks hebben gesproken...Daarna dit blog beginnen en dan via de kortegolf radio proberen naar Anita te sturen, vaak echter lukt dat pas later als de propagatie beter is. Voor je het weet is het tijd voor de lunch. Want al leven we dan graag zonder horloge, ons lijf is niet te foppen.
En wat heb ik nou helemaal gedaan vanmorgen? Niks? Niksdoen maakt me een gelukkig mens!

Positie om 12 UTC: 46.26 N en 14.27 W
Afgelegde afstand de afgelopen 24 uur: 166 mijl

IN ENGLISH

Day 5, Wednesday June 27

I wrote about the sense of time yesterday, today I fully realize how lucky we are, sailing in the Caribbean for 8 years and now crossing the Atlantic, back to our lives in Holland.

Of course we stay alert to our circumstances: the wind, the waves, so we scan the horizon for any ships nearby, perhaps dolphins or the give-away blow of a whale? Yesterday we saw 2, twice, but far away. Or is there a fish trying to keep up with us, at the end of our lines? Then we hurry inside again where it is warm and the chairs comfortable. Apart from that there are zillions of chores, both necessary and more pleasant.

I was wondering this morning, how it is simply not possible to get bored on a sailing ship. To confirm this thought, there was a mail from Bernhard on Robeyne (we all send each other our daily blogs) about the Big Nothing, like nothing really noteworthy happened during their watch/night. Nothing! And he realized how special it is to be able to do this, to enjoy this Big Nothing and to fully appreciate it at our ages and circumstances, really Something! What great gift this is.

Let me give you an impression of my morning so far today. I did my watch from 03 to 06 a.m., then Henk got up again as he always wakes early, so I slipped under the cover again for a few more hours' sleep until breakfast of yoghurt, cereals, tea/coffee.

But before that we saw a warship cross our path at 4 miles away, it had not showed on our AIS as warships are exempt from that rule, it would take away the effect of surprise in war times, wouldn't it? We heard half a sentence on the radio so I made contact by VHF. A Spanish navy ship, wanted to know our flag, home port, destination and last port of call. Please spell Falmouth, as if they should not know? That was a good one for refreshing the international spelling alphabet. I also had a question for them, a weather forecast, el tiempo por favour? More wind coming, we knew that already. And had they seen us on their AIS? Yes they had.

I needed to bake bread for lunch, so started with the yeast. Tried twice, didn't bubble, so I opened a new bag and thanks to my Cuisinart food processor and the bread is done 1.5 hour later. Smells good, on Robeyne they also baked their first bread, something that makes you happy and proud. As our generator had to run for the oven anyway, this was the moment to do a 5 kilo laundry (yes, we have a machine!) which is now hanging on the lines in a spare cabin.

I pick up the book I'm reading: T.C.Boyle, The Tortilla Curtain. Mexican tragedy in Los Angeles, these people really have nothing. I sharpen my kitchen knives, as it time for a bowl of fresh fruit for our daily vitamins and already it is noon so I note down our position and our distance. Then I can start to write this blog, but let's have lunch first, already 1.30 p.m.! After lunch I will try and send the blog to Anita, but sometimes propagation is better later in the afternoon.
So what did I do all morning? Nothing? Doing nothing makes me a very happy woman!

Position at 12 UTC: 46.26 N and 14.27 W
Distance in the last 24 hours: 166 nautical miles

dinsdag 26 juni 2012

4. Etmaal 4 - dinsdag 26 juni 2012


AZOREN-FALMOUTH-NL

For Joke's Blog in English, see below

Etmaal 4 dinsdag 26 juni

Op zee raak je echt (ver) los(t) van de klok... vanmorgen bereikten we het punt halverwege en bij het uitrekenen hoe lang we erover hadden gedaan waren we unaniem een etmaal kwijt.... dachten dat het woensdag was. Om 10.40 uur hadden we nog 610 mijl te gaan naar Falmouth. We vierden het gepast met een bananen smoothie en een Horta specialiteit, chocolade met cake erdoor. Ik knutselde oranje marsepeinen roosjes en visjes ter decoratie. Foto volgt. De marsepein was door Siets bedoeld bij de Oranje voetbal overwinning... We zongen uit volle borst mee met shanties met Rolling Home to Dear Old England als tophit.

Bovendien haalde Henk op verzoek van de dames het laatste rif uit het grootzeil en als ultieme symbolische handeling om te accentueren dat we in de volgende 8 jaren wel behoefte hebben aan zon en licht in de salon, gingen de lappen van de voorramen die bedoeld waren om juist die vervelend warme zon buiten te sluiten. Kikkerlandje, here we come!

Er staat een lekker windje, zuid 15-18 knoop en we lopen tot dik 9 knoop. Golven bonken niet meer zo tegen en onder het schip, een voorzichtig zonnetje erbij. Sietske's knutselaas (opgeleukte tubes tandpasta) hangt, maar er hangt nog niks aan, spelen de vissen verstoppertje met ons?

Gisteravond totaal vergeten naar het radionetje te luisteren, zo verdiept waren Sietske en ik in ons spelletje Take 5! Vanmorgen bleek dat alleen Robeyne en wij elkaar kunnen bereiken, we liggen zo'n 55 mijl van elkaar af. De ZsaZsa is al ver op ons uitgelopen.

Positie om 12 UTC: 45.00 N en 17.49 w
Afgelegde afstand de afgelopen 24 uur: 151.9 mijl

IN ENGLISH

Day 4, Tuesday June 26

How easy it at sea to lose count of time... we all 3 thought today was Wednesday and got confused figuring out how long it had taken us to reach the point midway! We celebrated at 10.40, exactly 4 days after departure. 610 miles to go to Falmouth, so we thought it fit to loudly sing along with Rolling Home to Dear Old England, we had a banana smoothie and the last slices of the Horta specialty: rich chocolate with crumbs of cookies. Siets had brought orange almond paste, to celebrate the Dutch football victory but that did not materialize. I made roses and fishes for decoration, picture to be posted later...

To further mark the occasion Henk took away the last reef, (we now make up to 9 knots) and the covers on the front windows of our saloon, meant to keep that blasted Caribbean sun at bay, but now we are going back to the cold we will welcome each and every ray of sun.

The weather is good, the sun has come out. Sietske decorated empty tooth paste tubes to attract those fish, where are they hiding? Last night Sietske and I were so engaged in our card game that we forgot about the radio net. Henk was asleep, he feels better now. Only Robeyne and Zeevonk can talk to and hear each other, ZsaZsa is too far ahead of us. Robeyne now is 58 miles behind us.

Position at 12 UTC: 45.00 N and 17.49 W
Distance in the last 24 hours: 151.9 nautical miles

maandag 25 juni 2012

3. Etmaal 3 - maandag 25 juni 2012


AZOREN-FALMOUTH-NL

For Joke's Blog in English, see below

Etmaal 3 maandag 25 juni

Rustiger weer, lagere golven dus meer comfort en meer rust. We slapen goed en de nachtwachten zijn ronduit saai. Geen heldere sterrenhemel, maar als compensatie een brede waaier oplichtend kielzog en ook bij het wc doorspoelen (zonder licht te maken) een overvloed aan zeevonkjes. Hebben jullie dat thuis nou ook? Geen zeilwisselingen omdat we het zo wel mooi vinden en geen schepen op de AIS op 1 vrachtvaarder na op 6 mijl afstand. 's Nachts als versnapering een mueslireep en een cup-a-soup om de eentonigheid wat te breken. Siets en ik puzzelen graag tot de ogen dichtvallen, dan gaat de kookwekker op 20 minuten en zo zijn de 3 uur wacht snel om. Henk is niet fit sinds gisteren al, hoofdpijn en algeheel slapjes en slaapt dus veel. Vandaag gaat het al wat beter.

Het weer is nog steeds koud, wat miezerig, vanmorgen zelfs mist! Nu breekt de zon flauwtjes door. De vislijnen blijven leeg, al is er wel geknabbeld aan de gekleurde touwtjes die Siets knutselde. Er hangen nu 3 lijnen, niet dat we honger lijden hoor!

Zoals ik gisteren al schreef, we denken al na over een auto in NL, na 8 jaar zonder, alleen op diverse eilanden in de Carieb hebben we een enkele keer gehuurd om gasten af te halen en rond te toeren. Hebben we echt een auto nodig? IK zou het toejuichen als het niet hoeft maar ja, praktisch gezien... Er zijn nu, horen we van Sietkse, enkele auto's (kleinere) die voordeliger zijn ivm wegenbelasting etc. In oude tijdschriften die ik doorwerk, een ideale klus zo onder het zeilen/nietsdoen, staat hierover al e.e.a. onder andere in de Bizz en de Zaak die we steeds kregen via de gasten.

Het radionetje 2x daags blijft een leuk moment. Waar zijn de anderen, hoe is de wind daar? Walvis gezien, vis gevangen? Even bijkletsen. Gisteren stuurde de ZsaZsa een kort verslagje over de sailmail radio, aan de hele vloot die nu onderweg is. Ik zal hen vanaf nu ook ons blog sturen.

Ander vast moment is 12 uur voor de middagpositie en de afgelegde afstand. Ondanks dat we weinig zeil voeren gaan we lekker hard en schieten dus goed op. We zouden meer kunnen zetten maar de dames vinden het wel mooi zo, ook omdat Henk niet fit is.

Anita stuurde ons een paar briefjes van vrienden en volgelingen, bedankt, we waarderen het erg.

Positie om 12 UTC: 43.28.4 N En 20.36.2 W
Afgelegde afstand de afgelopen 24 uur: 161 mijl

IN ENGLISH

Day 3, Monday June 25

We now have less wind and lower waves, so a more comfortable ride than before. (Jan on Bergy Bit who is a week or so ahead of us described one day's sail as "I feel like on a drunken camel on a road full of potholes...") The lighter conditions are a good thing, as Henk has not been feeling well for 2 days, today is a bit better. We sleep well and the night watches are a bit boring. No bright stars, but we do create a brilliant sparkling wide field behind us of "zeevonk" = the bioluminescence of the sea (noctiluca scintillans). And when I flush the toilet without switching on the light, a shower of glowing sparks. Do you have that at home, too?

No changes in the sails, no boats on the AIS but for 1 cargo ship at 6 miles. During our watch we have a fruitbar and a cup-a-soup, to break the monotony. Sietske and I like to puzzle, and when too drowsy we set the alarm clock at 20 minutes. The 3 hours pass quickly this way. Henk sleeps more now he is not well.

It is still cold, some drizzle, and even fog this morning. Now the sun makes a feeble attempt to break through. Our fishing lines are still empty, although one of Sietske's coloured rope creations was nibbled at. We have 3 lines out, not that we go hungry...

The radio net twice a day is a welcome moment, to hear the others' positions and weather and sea conditions, what speed they make and their distance.

Another fixed moment is the noon position. Despite the comparatively small sails we set we make good speed and good distances. The ladies like the comfort this way and Henk does not feel well enough to do the exercise. Apart from doing nothing I read old magazines and we busy ourselves with thoughts like do we really need a car in Holland, after 8 years without apart from renting one to pick up guests and tour around the islands. We hear there are now smaller cars that are more economical. Oh well.

Anita sent us a few messages from friends and faithful followers, thank you, we appreciate it.

Position at 12 UTC: 43.28.4 N and 20.36.2 W
Distance in the last 24 hours: 161 nautical miles

zondag 24 juni 2012

2. Etmaal 2 - zondag 24 juni 2012


AZOREN-FALMOUTH-NL

For Joke's Blog in English, see below

Etmaal 2 zondag 24 juni

Het lukte gisteren overdag niet om de blogtekst naar Anita te sturen, dat moet per radio (kortegolf) en dat gaat niet als de propagatie (omstandigheden in de ether om het maar kort te zeggen) niet optimaal is. Bij mijn wacht die vanmorgen om 03.00 begon, lukte het direkt en snel. Vandaar dat het verslag van het 1e etmaal lang op zich liet wachten.

We zijn alle drie ingeslingerd ondertussen, ikzelf heb nooit last maar de andere 2 hadden geen trek... Maiscrackers dus en knackebrood. En een neutrale avondhap. Ik mocht lekker wel, gestoomde zalm.

Het waaide fors de hele nacht, tot 30 knopen schijnbare wind. We wisten ervan dus hadden een tweede rif in het grootzeil, en de genua vervangen door de fok. Minder groot zeiloppervlak dus. In de nacht liep het echt als een trein, zowel qua snelheid tot 10 knopen als het gevoel alsof we op spoorrails zaten. Geen gebonk en geen gek hoge golven. Mooie snelheid ook, zie onderaan voor dagafstand.

Bij het radionetje vanmorgen vermeldde Bernhard van Robeyne dat ze een walvis dichtbij hadden gezien, imposant. Na ons bezoek aan het walvismuseum in Horta kijk ik anders tegen een ontmoeting aan... beetje op afstand liefst. Sietske vond dat onze vislijnen wat fleuriger en aantrekkelijker mochten voor de vissen die we willen verorberen, en knutselde wat met kleurige restjes kunststof touw.

We hebben alle 3 een dikke fleecetrui aan, en Henk nam net de bimini gedeeltelijk weg om meer zonnewarmte te kunnen opvangen. En we hebben niet eens meer een kachel aan boord! De door zout water geroeste radiatoren van de cv dumpten we in Venezuela, de Kabola kachel ruilden we eerder al in. Dat wordt wat, straks in NL... Wat moeten we nou als eerste regelen? Een ligplaats, postbus, auto of verwarming???

Inmiddels surfen we in de nacht opgebouwde hogere golven af, zo'n 3 meter schat ik. De golven krullen soms om, en hebben dan een doorzichtig turkoois puntje. De bewegingen van de Zeevonk echter blijven soepel.

Positie om 12 UTC: 41.45 N en 23.23 W
Afgelegde afstand de afgelopen 24 uur: 167,8 mijl
dus net geen record (was 171).

IN ENGLISH

Day 2, Sunday June 24

Posting this blog was belated, because of the bad propagation (circumstances in the ether, so to speak) but when my watch started at 3 a.m., I tried again and bingo!

So, let me tell you of what went on before we left Horta, Faial, the Azores. We spent 26 days there, not the intended fortnight max. But, we had a wonderful time. To say nothing of the officialdom we had to face and combat... As our two outboards did not work when we arrived, we anchored and then were towed by the Harbour Police to a quay and from there we moved to 6 other places... Our engines were taken off by crane, Miguel repaired them (we needed to buy a complete identical diesel outboard Yanmar for spare parts) and then came the notification that we would be committing a crime if we left before the Harbour Police had a declaration in Portuguese that the engines were ok again. Miguel wrote one, but the word "repaired" did not convince the officials, this did not necessarily mean they were ok! So, 2 men came in a rib and filmed the engines while running. So, "please come to the office to get the paper". We did, but "no it must be in the other office. No, we never got one". Some telephoning and then: "you may go, everything is ok. No paper? No, not necessary."

Then Sietske and I put the finishing touch to our painted plague on the pier, as this is said to ward off disaster at sea. Once we are in Falmouth and have internet we will post some photograps of this entire trip.

We left more or less together with Robeyne (Bernhard and Rene) and Zsa Zsa (George and Melanie and their daughters Puck and Lotte). We made friends already in 2005, in the Caribbean.

Horta is wonderful. Its history of a whale-catching community, the scenery, the flowering violet-blue hortensias along all roads, the good food for very low prices, and then the nice people. We rented a car twice and toured the entire island. We did not hike as it was too cold and damp but we looked into the deep crater from the volcano rim. A visit by ferry to neighbouring Pico was postponed and then put off. We would like to come back, and that will have to be in August for the Sea Week that everybody raves about, but another year.

To come back to the Horta people: we were more or less adopted by a group of fishermen and their families. They lent us some ropes to tie up to their difficult (too short for us) pier, invited us for a drink and fish soup one evening. Then a dinner with octopus and bread and cheeses, I played on my squeeze-box and they sang and danced to the Portuguese songs I had practiced especially and to internationally known songs like the drunken sailor. Only Paula and her sister Adelia and Adelia's daughter Cristine speak English (also Miguel, her 11 year old son, he is in school) but food, wine and laughter are an international language! Then Sunday lunch at Paula's place, more music and a lot more wine...

By now we were all Facebook friends and I invited them for dinner on Zeevonk. I had to convince them that the dinghy that would pick them up would not sink or overturn, as the fishermen could not swim. We all had a great time, our friends Jelka and Piet also came and her Portuguese teacher (what a difficult language!!)so we were 15 for my Caribbean dinner. Adelia's husband came into harbour and we were handed a large bag of fresh fish, now partly in our freezer and the rest eaten at the farewell dinner Jelka prepared for us.

Did I introduce our new crew member yet? Sietske, Henk's other sister. She came and sailed with us in the Caribbean twice before. She is wonderful company and great help. She just handcrafted 2 new fish lines, she wanted more colour to attract the fish. The watches we divide among the three of us, each does 3 hours between 9 p.m. and 6 a.m.

Our departure from Horta on Friday was made easier by the constant rain, we even had to don foul weather gear. Holland, here we come! (and we dumped our central heating in Venezuela...)

Our position at noon today (Sun 24) was 41.45 North and 23.23 West
The distance the last 24 hours was 167.8 nautical miles (x1852 meter).